(小学生でも見れる、10分の動画)。みえないばくだんの紹介。




シェア
このエントリーをはてなブックマークに追加


動画を紹介。恥ずかしながら、7月に作られた事を知りませんでした。
ご存知の方もいると思います。



拝見しましたが、凄く印象に残りました。
本質は、受益者はお年寄や死んだ人・被害者はより余命の長い人(将来世代)ということです。




<追記>自治体や学校の図書館に寄贈するように働きかけてはどうかという話がありましたので、リンクを添付しておきます。
アマゾン http://ow.ly/9m3xU 
楽天ブックス http://ow.ly/9m3z8 
絵本ナビ http://ow.ly/9m3zH


作成: みえないばくだん 日時: 2011年7月12日 21:48 ·


さく おおしばよしこ
こうせい じょうたろう



むかし、せんそうがありました。
そらにひこうきがたくさんとんできて
ばくだんをおとしたり おとされたりしました。

とかいにすんでいた こどもたちは
がっこうのおともだちと しゅうだんそかいをしました。
おとなが こどもだけでも まもらなくてはいけないとおもったからです

こどもはいなかのあんぜんなところににげました

それから なんじゅうねんかたって

えらいひとたちがべんりになるものをつくりました。
とかいにばしょがないから いなかのとちがあるところにつくりました
とかいのひとは
「たくさんでんきがつかえてべんりだな」とよろこびました
いなかのひとたちは
「しごともふえて、おかねももらえてくらしもらくになるな」とおもいました
えらいひとたちは
「みんなもよろこんでいる。もっとつくったほうがいいだろう。」といって
たくさんたくさんべんりになるものをつくりました

あるひとがいいました。
「たしかにべんりになるけれど、これは『ばくだんになるもの』じゃないの?」

えらいひとはいいました。
「ふつうにつかっていれば ばくだんにならないよ。
とかいのひともいなかのひともみんなよろこんでいるよ。」

「そんなことをいうきみだってべんりになることをよろこんでいるじゃないか」

『ばくだんになるもの』はべんりです

いなかのひとは しごともふえて せいかつもよくなりました
とかいのひとは いなかにばくだんになるものがつくられて
とかいがべんりになっていることすらしらないひとがたくさんいました

だけど… 
『ばくだんになるもの』は ほんとうにばくだんになってきてしまいました


あるひとはいいました。『ばくだんになるもの』はあぶないよ
えらいひとはいいました

「ふつうにつかっていれば ばくだんにならないよ
とかいのひともいなかのひともみんなよろこんでいるよ 」


そのはなしをききませんでした
にほんにすんでいるたくさんのひとたちも
くにのえらいひとたちのことをしんじていました

だけどほんとうは くにのえらいひとたちは
じぶんのことばかりかんがえているひとたちばかりでした
『ばくだんになるもの』がばくだんになってしまって
だれかがこまってもしらんぷりです


『ばくだんになるもの』を 
「だいじょうぶですよ。」
といわれて まもってきたいなかのひとはずっとだまされてきたのに
きがつきませんでした

にほんのたくさんのおとなもきがつきませんでした。

あるとき おおきなじしんと、おおきなつなみがきました。
それは 『ばくだんになるもの』を ばくだんにするスイッチでした

くにのえらいひとは
 「とうとうスイッチがおされてしまった。」 と
こまりました。
いままで みんなをだましていたのが ばれてしまうからです

ばれてしまうとたいへんなので だいじょうぶなことにしました
いままでもずっと だましてきたからへいきなのです

だけど
 「やっぱりおかしいねっ」て
いうひとが たくさんでてきました

ばくだんのあるいなかにすんでいるひとも ちかくのひとは
あぶないのでおうちにかえれなくなってしまいました

だまされていっしょうけんめいにはたらいていたひとも
にほんのみんなのために ばくだんをとめようとしました

だけどそのばくだんは
ばくはつしてからがたいへんだったのです
そのばくだんは
そらからふってきてもみえません
においもしないし いろもありません
だれもきがつきませんでした

そしてそのばくだんは
10ねんも20ねんもかけてみんなをくるしめる
ばくだんだったのです

みえないからひとびとはこまりました

むかしみたいに そらからばくだんがふってきたら
そかいしなくてはとおもったかもしれませんが
くにのえらいひとたちは みんなをだましているのを
かくしとおさなくてはいけなかったので ずっと 
「だいじょうぶ」
 といいつづけたからです

くにのえらいひとをしんじるひとと
しんじられなくなったひとと
つかれてしまったひとと
りょうほうのいけんにはさまれてこまっているひと
かぞくでいけんがわれてしまったひと

いろいろなおもいのひとがでてきてしまいました

だけど くにのえらいひとが 
「だいじょうぶ」
というので  
にげたくてもうごけないひともたくさんいました
しゅうだんそかいもさせてはくれませんでした


みえないばくだんは
いなかのほうから
とかいやもっとはなれたところにも
かぜやくもにのってしらないうちにやってきました

みえないから わからないのです


にんげんはみえないものをどうやってしんじるかで
いけんがわかれてしまうときがあります
かみさまをしんじるかしんじないか
どのかみさまがいちばんえらいか
みえないからこたえがわからなくて
せんそうになってしまうくにも たくさんあります



そして このばくだんがばくはつしおわるのは
10ねんいじょうかかります。
ばくはつしおわったときに
はじめてみんなきがつくのです

それは びょうきになったりするひとやこどもが
でてきたりしたとき

だから
じしんとつなみのスイッチで
『ばくだんになるもの』が ばくだんになっておちてくるのは
みえないばくだんが
10ねんかかってゆっくり ゆっくりおちてくるのとおなじでした

10ねんごにどかーんとおちるのとおなじなのです


だけど くにのえらいひとは いいました
「だいじょうぶ」


そしてこのみえないばくだんは
なんじゅうねん、なんびゃくねんもそのとちに
すめなくなってしまう どくでした


くにのえらいひとは10ねんごにはもう としをとって
しんでしまいました
じぶんがいきているあいだだけ しあわせだったらよかったのです

こどもたちは おとなになってびょうきになるこがたくさんいました


『ばくだんになるもの』がばくだんになったとき
こどもだったひとが 20ねんごにこどもをうみました
ちょっとだけ おててのかたちがかわっているあかちゃんでした

だけどほかにびょうきはなかったので
よかったね。とおもいました。
そのころには もっとたいへんなびょうきのあかちゃんが
たくさんうまれていました

そのこのおうちのおにわには
ながさが2メートルもあるたんぽぽや
みぎはんぶんとひだりはんぶんで いろのちがう
かわったおはながたくさんさいていました


そのあかちゃんが しょうがくせいになったときに
おじいちゃんとおばあちゃんにいいました


「どうしてわたしは みんなとおててのかたちがちがうの? 」
「どうしてわたしはにほんじんでにほんにすんでいるのに
みえないばくだんをにほんがまいたから
って がいこくじんのおともだちにいわれなくちゃいけないの?」


おじいちゃんとおばあちゃんは





いま
このおはなしをよんでいる
あなたかもしれません





みえないばくだん 
さく たかはし よしこ
こうせい じょうたろう/ひめこ
さくが かとう はやと

BGMは たにがわけんさくさん
「なちゅれぼーい」より
http://ow.ly/5goY9 
ちいさなきまぐれ1.2.3
wicth's cat
むすめのけっこん

あるばむ「たにがわけんさく ソロvol.4」
http://ow.ly/5hpx7 
ネリリのゆうぐれ
てつわんアトム

を使用させていただきました。

是非皆様、「感じて」「考え」に足をお運びいただけたらと思います。
また、朗読で使用されたりする場合、
ご一報いただけましたら嬉しいです。

関係者プロフィール
たかはしよしこ 小学生女児の母
かとうはやと 小学生女児の父
じょうたろう 小学生・中学生 二児の父
ひめこ 幼児の母
ピースフルフレンズ 一緒に音楽活動をしているママ・パパ達


絵を色鉛筆で一枚一枚丁寧にかいてくれた、中学校のときの同級生の
かとうくん、こうせいの、じょーたろう、ひめこちゃん
楽曲の使用をOkしてくださった、谷川賢作様
シスター☆シスターのメンバー始め、
ツイッターで共感してくださった皆様に感謝と共に、
「今」わたしたちオトナが「変える意識」を持てるように。
子ども達の未来、地球の未来、今考えて行動しなければ。。
処理に何億年もかかるものを残した責任として、
反省も含めて。


このおはなしは、
原発がある世界中の国であるかもしれないおはなしです。









作成: the invisible bomb みえないばくだん えいご 日時: 2011年7月30日 3:20 ·


Once upon a time
The war was made.
In the sky, a lot of airplanes.
Their airplanes dropped bombs to us.
Our airplanes dropped bombs to others.

From urban to rural safer areas,
Children evacuated as groups.
Adults were eager to protect at least their
children.

Children escaped to safer places
of countryside.


Several decades later,
“ The important men” of the country built the
Thing in the spacious rural area,
Because of no places in urban area to do so.
It is said the Thing could provide very
easy ways of living for people.
Urban residents enjoy their easy lifestyles.
“ What a nice life ! We could produce
and buy many industrial goods !”

Rural residents accepted that plan and
thought.
“ We could get jobs, make moneys,
and have easy livelihood ! !

“ All are happy ! Shall we build more and
produce more ! “
The important men built the more things
To become easy life !


One concerned man questioned.
“ Yes, Our lifestyles becomes easy !
But I wonder ,,,,
Is this thing a kind of bomb to become a
bomb ?”

The important man answered.
“ There is no problem!
As long as you use it normally,
Never to be a bomb !
All people in both urban and rural areas
are enjoying these present style ! ”

“ Even you are enjoying
such an easy life ! ”

Yes, the Thing to become a bomb is
useful.
Rural residents have more jobs,
and their lives become better.
The Things to become a bomb were built
in rural area,
Urban residents could not understand
the reason that their daily lives becomes
much easier !


However, ,,,
The time was coming !
Such a time was when the Thing to become a
bomb could change to the real Bomb!

One man warned ,
“The Thing to become a bomb is very
dangerous!”

“ No problem!
As long as you use it normally,
Never to become a real bomb !
All people in both urban and rural areas
enjoy these present style ! “
The important men answered again and had
no ears to listen any voices!

Many people of this country
Believed in what the important men said.

But,,,
The important men were the
Self-important men !
The important men cared about only
themselves .
When “the Thing to become a
bomb” became the real bomb,
and victims are suffered,
the self-important men ignore them !

Rural residents was told
“ The Thing to become a bomb was safe“ by
the important men.
Rural residents trusted such important men.

Many adults did not notice any dangers.


One day,
Rural residents were attacked by the big
earthquake and the huge tsunami !
It was the trigger that the “Thing to become a
bomb “ became the real bomb !

The self-important men were troubled by the
fact that“ finally, the switch was on !”.

Because the Things should be believed as safe
would be revealed as lies.
The Thing was the real dangerous bomb.

The self-important men kept on saying, “ No
problem ! No problem! ”.
They kept silence about that danger.
They had no guilty feeling about their lies.

But,,,
“ Something wrong ! “
Such questions were raised by many
concerned people.

Residents near the dangerous bomb
Never go back to their homes.
Workers without knowning about that
dangerous bomb
Worked very hard to try to stopping the
bomb’s explosion!


After that bomb was brown up!
Dameges were enoumous !

Nothing seen somethings were falling down !
No visual, no smell, no color!
No one noticed what were going on !

That bomb was harmful to health.
Residents were suffered severely for
more than10 or 20 years.

Victims were troubled by such invisible
Toxic particles.

If the bomb was visible,
just like the old times bomb falling
from the sky,
Residents easily recoginaized that
they should evacuate soon!
But the self-important men never said about
the bomb’s riskes
and kept saying “ no problem !”.
Residents could not evacuate.


Some just trusted the self-important men’s
words.
Some could not trust them at all !
Some became to be tired !
Some were confused between two
Sides’ voices.
Some families were broken up!

All were separated with different feelings
and thoughts.

The self-important men kept saying “ No
ploblem! ”.
Residents could not take the action !
Residents could not allowed to evacuate,
even some wanted to do as a group !



By drifting with clouds and winds,
the invisible bomb distributed from the
countryside to urban areas , and far further
regions , without any noticing!

But no one notice such invisible bomb.

How humans could believe the invisible
existences !
Some believe that, while some does
not! People were separated.
Then,
Whether you believe the God or not!
Which god do you think the great !
Because the God is invisible, no one could
get the right answer.

due to such a confusion and a reason,
some countries went into the wars to find
the answer .


It takes more than ten years to finalize
such invisible bomb’s explosion.
After all completed,
Residents finally realized.

That is the time
When adults and children became sick.

That is why, it was the same,
“The Thing to become a bomb” became the real
bomb by the trigger of the earthquake and the
tsunami,
as it took more than ten years that bomb was
falling down slowly .

Just like the bomb’s explosion
happenes ten years later!


Even so,
The self-important men keep saying,
” no problem! ”.

That invisible bomb made that
Land to be harmful for living for more
hundred years.

The self-important older men died ten years later!
They only cared about their own happiness during
their own living time!


Many children became sick before grown up !

When “the Thing to become a bomb” became
the real bomb,
One resident was the child.
Twenty years later,
That child gave the birth.

That baby had slightly strange shape’s hands,
but has no any diseases.
The mother was relieved, ”thank you!”.
But many other sick children were born.

In that baby’s garden,
there were many strange flowers
blooming:
Two meter long dandelions,
The left and right parts of flower had
Different colors, etc.


When the baby became the
elementary school pupil,
she asked her grandma and grandpa.
“Today, I was told by my foreign friend.
Because my country dropped the invisible bomb,
my hand became strange !
Why? Why my hand different shape
from others ones ?”



That grandma !
or
That grandpa !


Reading this story for your grandchild .
Might be you !



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Written by Yoshiko Oshiba

Illustrated by Hayato Kato

Making by
Jyotaro
Himeko
Peaceful Friends

Music by
Kensaku Tanigawa
From an album “Nature Boy”
“Chiisana Kimagure 1.2.3”
“witch’s cat”
“Musume no Kekkon”

From an album “Kensaku Tanigawa Solo Vol. 4”
“Neriri no Yugure”
“Tetsuwan Atomu”

Film Editing by Yoshiko Oshiba

Translated by
Miwako Kurosaka
Tokuko Takemoto
Akari Ueoka

Cooperation by
Moms to Save Children from radiation







The Invisible Bomb みえないばくだん えいご


Written by Yoshiko Oshiba
Illustrated by Hayato Kato


Making by
Jyotaro
Himeko
Peaceful Friends


Music by
Kensaku Tanigawa
From an album "Nature Boy"
"Chiisana Kimagure 1.2.3"
"witch's cat"
"Musume no Kekkon"


From an album "Kensaku Tanigawa Solo Vol. 4"
"Neriri no Yugure"
"Tetsuwan Atomu"


Film Editing by Yoshiko Oshiba








Translated by
Miwako Kurosaka








Cooperation by
Moms to Save Children from radiation









シェア
このエントリーをはてなブックマークに追加

関連記事・:


0 件のコメント:

最近の記事も是非どうぞ